MIK & läsfrämjande
biblioteken i Göteborg
Instruktioner
Nedan följer schema samt instruktioner och uppgifter för samtliga dagar.
Förberedelseuppgifter inför respektive tillfälle hittar du här.
Dag 1, 13/9:
8.15: Drop-in med kaffe
8.30: Presentationsrunda och introduktion
9.00: Grupparbete
11.45-12.00: Avrundning
Dag 2, 18/10:
8.15: Drop-in med kaffe
8.30: Återblick och introduktion till dagen
9.00: Grupparbete
11.45-12.00: Avrundning
Dag 3, 8/11:
8.15: Drop-in med kaffe
8.30: Återblick och introduktion till dagen
9.00: Grupparbete
11.45-12.00: Avrundning
Dag 4, 6/12:
8.15: Drop-in med kaffe
8.30: Återblick och introduktion till dagen
9.00: Grupparbete
11.45-12.00: Presentationer
Dag 1
8.30 - 9.00: Lyssna
9.00 - 9.45: Empatisera
Presentationsrunda:
Presentera kort dig själv. Vem är du och vad arbetar du med?
Presentera din förberedda frågeställning/utmaning.
Sammanfatta och diskutera:
Vilka likheter ser vi mellan våra samtal med barn och unga.
Vilka olikheter ser vi? Något som sticker ut?
Vilka behov har barn och unga i relation till vårt tema?
Sammanfatta era tankar och diskussioner i ✏️ Slide: Första samtal med målgruppen.
✍️ Anteckna analogt
Varje grupp tar ett stort papper och tuschpennor för gemensamma anteckningar, skisser, o.dyl. under workshopseriens gång.
Det går givetvis bra att även ta egna anteckningar på mindre papper.
💻 Dokumentera digitalt
Under workshopserien använder ni Teams för att dokumentera ert arbete. Ni hittar er grupps gemensamma dokument via länk i tidigare mailutskick (Välkommen till Workshopserien: Läsfrämjande och MIK!, 3 sep):
Mapp: Gruppernas dokument > [namnet på ditt tema]
Powerpoint: Vårt arbete.pptx
Att tänka på!
Fokusera på behoven
I denna övning fokuserar vi inte på lösningarna (det kommer senare).
Syftet är att skapa en gemensam bild av utmaningarna och behoven.
Ingen stress
Diskussioner kring dessa frågor kommer att återkomma under hela workshopserien.
Olika personer = olika ingångar
Denna introduktion går även ut på att lära känna varandra och respektive persons ingång till deltagandet i workshopserien.
9.45 - 10.00: Rast
10.00 - 10.15: Lyssna
10.15 - 10.50: Definiera
Utgå ifrån era diskussioner i föregående uppgift, och arbeta med följande:
Målgrupp och behov ⏳~10 minuter
Ange den (huvudsakliga) målgrupp ni riktar er till.
Formulera ett eller flera behov / utmaningar hos målgruppen som ni väljer att fokusera på.
✏️ Slide: Målgrupp & mål
Mål ⏳~10 minuter
Formulera tillsammans ett eller flera mål som angriper målgruppens behov. Undvik att ge lösningsförslag, t.ex: "Med vår upplevelse vill vi använda AI för att öka ungas lust till kreativt skrivande och berättande?"
✏️ Slide: Målgrupp & mål
Känsla ⏳~5 minuter
Varje gruppmedlem lägger in 2 bilder som representerar den känsla hen vill förmedla med upplevelsen.
💡 Hitta bilder med öppen licens eller generera egna med AI (du behöver vara inloggad med staden-konto).
💡 Ifall ni inte har varsin dator så arbetar ni tillsammans.
✏️ Slide: Känsla
Presentera och diskutera
Varje gruppmedlem presenterar sina bilder.
Kom gemensamt fram till ett par ord som sammanfattar era bilder, fyll i listan på ✏️ Slide: Känsla.
Fortsätt diskussionen kring vad ni vill förmedla och uppnå med er upplevelse.
Om ni önskar:
revidera utmaning/behov, målgrupp och mål.
sortera/skala känslobilderna för att framhäva vissa känslor.
Att tänka på!
Fokusera på målet
Fokusera på vad ni vill uppnå. Först i nästa uppgift är fokus på vad ni ska göra.
8.30 - 9.00: Lyssna
9.00 - 9.45: Idégenerera och planera inför samtal
Utifrån ert definierade mål och känsla, diskutera kring vilken typ av upplevelse ni vill erbjuda målgruppen. Här är förslag på frågor att utgå ifrån:
Ska upplevelsen vara handledd eller kunna upplevas på egen hand?
Vilka praktiska / prova-på-inslag kan upplevelsen innehålla?
Vad har andra gjort som vi har tillåtelse och möjlighet att använda/återskapa?
Feedback från målgruppen
Fundera på vilken feedback ni önskar få från målgruppen. Vad behöver ni fråga och ta reda på inför nästa workshoptillfälle?
Förslag på frågor hittar ni till höger 👉
Sammanfatta era tankar och diskussioner i ✏️ Slide: Tankefrön och idéer till vår upplevelse.
Förslag på frågor att utgå ifrån när ni diskuterar era idéer med målgruppen:
Vad är din spontana känsla när jag berättar om våra idéer?
Känns behovet och målet aktuellt för dig eller någon du känner?
Vad tycker du vi ska tänka på för att upplevelsen ska vara intressant för dig och dina vänner?
Har du gjort någon aktivitet (t.ex. i skolan) som du tror att fler skulle ha nytta av att prova på?
Att tänka på!
Tankefrön
Ni detaljplanerar inte och tar inga beslut kring frågorna, detta sker först vid senare workshoptillfällen.
Syftet nu är att gemensamt börja spåna lösa idéer till er upplevelse.
Se möjligheterna
Tänk att det mesta är möjligt. Var realistiska men försök att inte låsa er vid eventuella hinder.
Ni kommer senare rama in och hantera begränsningar såsom praktikaliteter i verksamheten.
11.45 - 12.00: Avrundning
Dag 2
8.30 - 8.50: Lyssna
8.50 - 9.50: Återkoppling och idégenerering
Samtal med målgruppen ⏳ ~20 min
Varje person presenterar:
Spontana reaktioner när du presenterade era idéer?
Den generella känslan hos personen?
Vilken återkoppling fick du? Lyft såväl positiv som "negativ" (konstruktivt kritisk) feedback.
När alla har presenterat:
Sammanfatta i ✏️ Slide: Återkoppling från målgruppen
Nya idéer och omvärldsbevakning ⏳ ~40 min
Presentera kort, laget runt:
Har några nya idéer dykt upp, utifrån omvärldsbevakning, samtal eller egna idéer?
När alla har presenterat:
Har er urpsrungliga idé utvecklats sen sist? Har helt nya idéer upptstått? Bra!
Formulera kort samtliga idéer (gamla som nya, stora som små, bra som "dåliga") i ✏️ Slide: Effekt/insats-matrisen enligt beskrivningen till höger 👉
Effekt/insats-matris
Effekt/insats-matrisen är användbar för att snabbt prioritera idéer. Den finns som egen slide i er PowerPoint.
Matrisen består av två axlar som skapar fyra rutor. Placera respektive idé i lämplig ruta.
Effekt (y-axel): Hur stor potential har idén att uppfylla ert uppsatta mål (föregående workshoptillfälle)? Ta hänsyn till målgruppens återkoppling samt er egen uppfattning.
Större effekt: placera i övre raden.
Mindre effekt: placera i undre raden.
Insats (x-axel): Hur stor insats (tid, personal, etc.) krävs av biblioteket? Utgå ifrån er egen kunskap och tänk att upplevelsen ska fungera på samtliga bibliotek i Göteborg.
Mindre insats: placera i högra kolumnen.
Större insats: placera i vänstra kolumnen.
💡 Försök att inte samla för många idéer i den gröna rutan. Prioritera hellre så att fler idéer placeras i de gula rutorna.
Att tänka på!
Kvantitet före kvalitet
I denna fas breddar vi med många idéer.
Lägg inte för mycket tid på att bedöma varje idé.
Om behovet uppstår kan ni alltid flytta en idé.
9.50 - 10.00: Rast
10.00 - 10.10: Lyssna
10.10 - 10.50: Upplevelsen tar form
Sålla och välj ut
Diskutera idéerna i den gröna och de gula rutorna och välj gemensamt en (1) att gå vidare med. Denna idé kommer att utgöra grunden för er upplevelse.
Går det att naturligt kombinera någon av de andra idéerna med den valda idén? Diskutera utifrån kommentaren här till höger 👉 och kom överens hur ni vill göra.
Konkretisera
Diskutera och kom överens om:
Vad är kärnan i upplevelsen?
Utgå exempelvis ifrån de kortfattade formuleringar som ni redan har skrivit.Ska upplevelsen vara handledd eller genomföras på egen hand?
Enskilt eller i grupp?Vilka praktiska / prova-på-inslag ska upplevelsen innehålla?
Planera översiktligt, t.ex. "Använda verktyget abc för att xyz."Vilken information/teori behöver upplevelsen förmedla?
Planera översiktligt, t.ex. "Grundläggande information om barnkonventionen."
Parallellt: Notera eventuella praktiska utmaningar, se höger 👉
Uppdatera vid behov under workshopseriens gång.
Sammanfatta era beslut i ✏️ Slide: Upplevelsen tar form samt ev. praktiska hinder i ✏️ Slide: Praktiska utmaningar
🤷 Vilka idéer ska vi välja?
Ibland fungerar det att kombinera flera idéer till en sammanhållen idé. Ibland är det bättre att välja en idé och göra den så bra som möjligt.
Ur besökarens perspektiv utgörs en bra upplevelse av kvalitet före kvantitet.
🛑 Praktiska utmaningar?
Notera eventuella utmaningar som ni kommer att tänka på, såsom: tid, personaltillgång, GDPR, IT, lokaler, etc.
Om ni kommer på smarta sätt att undvika eller lösa specifika problem så gör ni det. Det kan t.ex. vara att använda tjänster som inte kräver registrering/inloggning, skriva självförklarande instruktioner, osv.
Planera er upplevelse för det Göteborgsbibliotek som har svårast förutsättningar (utgå ifrån er egen kännedom). Denna designprincip kallas för Design för alla.
Att tänka på!
Kvalitet före kvantitet
Tänk stort - börja smått!
Ni kommer inte lösa alla utmaningar.
Se er upplevelse som ett bidrag i rätt riktning.
9.50 - 10.00: Rast
11.00 - 11.10: Lyssna
11.10 - 11.45: En första prototyp och test
Planera er upplevelse till den nivå att ni kan testa den på målgruppen. Ni har troligtvis inte möjlighet att testa hela upplevelsen, fokusera på det som är kärnan.
Förberedelser
Vad behöver förberedas inför testet?
Introduktion
Vad behöver förmedlas till testpersonen innan själva testet startar?
Innehåll
Vilket/vilka moment ska genomföras och i vilken ordning?
↩️ Ovan är den kronologiska ordningen. Ett förslag är dock att planera i omvänd ordning: Innehåll > Introduktion > Förberedelser.
Planera användartestet steg-för-steg i ✏️ Word-dokument: Användartest 1.docx. Filen finns i er gruppmapp på Teams.
💡 Hur ge instruktioner?
I detta första användartest går det bra att ge muntliga instruktioner. Det gäller även om upplevelsen sen ska genomföras på egen hand
🤔 Reflektion
I testdokumentet finns förslag på frågor att samtala kring efter testet. Det går givetvis bra att formulera egna frågor, om ni önskar och tar tid.
Dag 3
Mer info kommer. Förberedelser inför dagen hittar du här.
Dag 4
Mer info kommer. Förberedelser inför dagen hittar du här.