MIK & läsfrämjande

biblioteken i Göteborg

Instruktioner

Nedan följer schema samt instruktioner och uppgifter för samtliga dagar.
Förberedelseuppgifter inför respektive tillfälle hittar du här.

Dag 1, 13/9:

Dag 2, 18/10:

Dag 3, 8/11:

Dag 4, 6/12:

Dag 1

8.30 - 9.00: Lyssna

9.00 - 9.45: Empatisera

Presentationsrunda:

Sammanfatta och diskutera:

Sammanfatta era tankar och diskussioner i ✏️ Slide: Första samtal med målgruppen​.

✍️ Anteckna analogt
Varje grupp tar ett stort papper och tuschpennor för gemensamma anteckningar, skisser, o.dyl. under workshopseriens gång.

Det går givetvis bra att även ta egna anteckningar på mindre papper.

💻 Dokumentera digitalt
Under workshopserien använder ni Teams för att dokumentera ert arbete. Ni hittar er grupps gemensamma dokument via länk i tidigare mailutskick (Välkommen till Workshopserien: Läsfrämjande och MIK!, 3 sep):

Att tänka på!

Fokusera på behoven
I denna övning fokuserar vi inte på lösningarna (det kommer senare).
Syftet är att skapa en gemensam bild av utmaningarna och behoven.

Ingen stress
Diskussioner kring dessa frågor kommer att återkomma under hela workshopserien.

Olika personer = olika ingångar
Denna introduktion går även ut på att lära känna varandra och respektive persons ingång till deltagandet i workshopserien.

9.45 - 10.00: Rast

10.00 - 10.15: Lyssna

10.15 - 10.50: Definiera

Utgå ifrån era diskussioner i föregående uppgift, och arbeta med följande:

Målgrupp och behov ⏳~10 minuter

✏️ Slide: Målgrupp & mål


Mål ⏳~10 minuter
Formulera tillsammans ett eller flera mål som angriper målgruppens behov. Undvik att ge lösningsförslag, t.ex: "Med vår upplevelse vill vi använda AI för att öka ungas lust till kreativt skrivande och berättande?"

✏️ Slide: Målgrupp & mål


Känsla ⏳~5 minuter
Varje gruppmedlem lägger in 2 bilder som representerar den känsla hen vill förmedla med upplevelsen.

💡 Hitta bilder med öppen licens eller generera egna med AI (du behöver vara inloggad med staden-konto).
💡 Ifall ni inte har varsin dator så arbetar ni tillsammans.

✏️ Slide: Känsla


Presentera och diskutera
Varje gruppmedlem presenterar sina bilder.

Kom gemensamt fram till ett par ord som sammanfattar era bilder, fyll i listan på ✏️ Slide: Känsla.

Fortsätt diskussionen kring vad ni vill förmedla och uppnå med er upplevelse.

Om ni önskar:

Att tänka på!

Fokusera på målet
Fokusera på vad ni vill uppnå. Först i nästa uppgift är fokus på vad ni ska göra.

8.30 - 9.00: Lyssna

9.00 - 9.45: Idégenerera och planera inför samtal

Utifrån ert definierade mål och känsla, diskutera kring vilken typ av upplevelse ni vill erbjuda målgruppen. Här är förslag på frågor att utgå ifrån:

Feedback från målgruppen
Fundera på vilken feedback ni önskar få från målgruppen. Vad behöver ni fråga och ta reda på inför nästa workshoptillfälle?
Förslag på frågor hittar ni till höger 👉

Sammanfatta era tankar och diskussioner i ✏️ Slide: Tankefrön och idéer till vår upplevelse.

Förslag på frågor att utgå ifrån när ni diskuterar era idéer med målgruppen:

Att tänka på!

Tankefrön
Ni detaljplanerar inte och tar inga beslut kring frågorna, detta sker först vid senare workshoptillfällen.
Syftet nu är att gemensamt börja spåna lösa idéer till er upplevelse.

Se möjligheterna
Tänk att det mesta är möjligt. Var realistiska men försök att inte låsa er vid eventuella hinder.
Ni kommer senare rama in och hantera begränsningar såsom praktikaliteter i verksamheten.

11.45 - 12.00: Avrundning

Dag 2

8.30 - 8.50: Lyssna

8.50 - 9.50: Återkoppling och idégenerering

Samtal med målgruppen ~20 min
Varje person presenterar:

När alla har presenterat:
Sammanfatta i ✏️ Slide: Återkoppling från målgruppen


Nya idéer och omvärldsbevakning ⏳ ~40 min
Presentera kort, laget runt:

När alla har presenterat:
Har er urpsrungliga idé utvecklats sen sist? Har helt nya idéer upptstått? Bra!

Formulera kort samtliga idéer (gamla som nya, stora som små, bra som "dåliga") i ✏️ Slide: Effekt/insats-matrisen enligt beskrivningen till höger 👉

Effekt/insats-matris
Effekt/insats-matrisen är användbar för att snabbt prioritera idéer. Den finns som egen slide i er PowerPoint.

Matrisen består av två axlar som skapar fyra rutor. Placera respektive idé i lämplig ruta.

Effekt (y-axel): Hur stor potential har idén att uppfylla ert uppsatta mål (föregående workshoptillfälle)? Ta hänsyn till målgruppens återkoppling samt er egen uppfattning.

Insats (x-axel): Hur stor insats (tid, personal, etc.) krävs av biblioteket? Utgå ifrån er egen kunskap och tänk att upplevelsen ska fungera på samtliga bibliotek i Göteborg.

💡 Försök att inte samla för många idéer i den gröna rutan. Prioritera hellre så att fler idéer placeras i de gula rutorna.

Att tänka på!

Kvantitet före kvalitet
I denna fas breddar vi med många idéer.
Lägg inte för mycket tid på att bedöma varje idé.
Om behovet uppstår kan ni alltid flytta en idé. 

9.50 - 10.00: Rast

10.00 - 10.10: Lyssna

10.10 - 10.50: Upplevelsen tar form

Sålla och välj ut

Konkretisera
Diskutera och kom överens om:

Parallellt: Notera eventuella praktiska utmaningar, se höger 👉
Uppdatera vid behov under workshopseriens gång.

Sammanfatta era beslut i ✏️ Slide: Upplevelsen tar form samt ev. praktiska hinder i ✏️ Slide: Praktiska utmaningar

🤷 Vilka idéer ska vi välja?
Ibland fungerar det att kombinera flera idéer till en sammanhållen idé. Ibland är det bättre att välja en idé och göra den så bra som möjligt.

Ur besökarens perspektiv utgörs en bra upplevelse av kvalitet före kvantitet.

🛑 Praktiska utmaningar?
Notera eventuella utmaningar som ni kommer att tänka på, såsom: tid, personaltillgång, GDPR, IT, lokaler, etc.

Om ni kommer på smarta sätt att undvika eller lösa specifika problem så gör ni det. Det kan t.ex. vara att använda tjänster som inte kräver registrering/inloggning, skriva självförklarande instruktioner, osv.

Planera er upplevelse för det Göteborgsbibliotek som har svårast förutsättningar (utgå ifrån er egen kännedom). Denna designprincip kallas för Design för alla.

Att tänka på!

Kvalitet före kvantitet
Tänk stort - börja smått!
Ni kommer inte lösa alla utmaningar.
Se er upplevelse som ett bidrag i rätt riktning.

9.50 - 10.00: Rast

11.00 - 11.10: Lyssna

11.10 - 11.45: En första prototyp och test

Planera er upplevelse till den nivå att ni kan testa den på målgruppen. Ni har troligtvis inte möjlighet att testa hela upplevelsen, fokusera på det som är kärnan.

Förberedelser
Vad behöver förberedas inför testet?

Introduktion
Vad behöver förmedlas till testpersonen innan själva testet startar?

Innehåll
Vilket/vilka moment ska genomföras och i vilken ordning?

↩️ Ovan är den kronologiska ordningen. Ett förslag är dock att planera i omvänd ordning: Innehåll > Introduktion > Förberedelser.

Planera användartestet steg-för-steg i ✏️ Word-dokument: Användartest 1.docx. Filen finns i er gruppmapp på Teams.

💡 Hur ge instruktioner?
I detta första användartest går det bra att ge muntliga instruktioner. Det gäller även om upplevelsen sen ska genomföras på egen hand

🤔 Reflektion
I testdokumentet finns förslag på frågor att samtala kring efter testet. Det går givetvis bra att formulera egna frågor, om ni önskar och tar tid.

Dag 3

Dag 4