MIK & läsfrämjande

biblioteken i Göteborg

Inför respektive tillfälle

Nedan följer ett antal uppgifter att genomföra inför workshopseriens respektive tillfälle.

Du kommer vid flera tillfällen att prata med barn och unga. Dessa kan vara besökare på biblioteket eller personer som du redan känner. Syftet är att låta målgruppen vara delaktig och ha inflytande i bibliotekets erbjudande.

Riktlinjer när du ska prata med barn på biblioteket (klicka för att öppna)

Vi borde få samtycke från i vart fall en vårdnadshavare för barn 12 år och yngre. Barn får enligt föräldrabalkens bestämmelser bestämma en hel del själva, mer med ökande ålder och mognad, men vårdnadshavare bör få bestämma för de yngre barnen. Det räcker med ett muntligt samtycke, men det är bra om ni dokumenterar att ni har fått en muntligt samtycke.

Vid frågor om psykisk hälsa, kopplar frågorna på detta område till syftet med frågorna, alltså att utveckla verksamheten, och inte gå in för djupt i det enskilda barnets personliga förhållanden. 

Tänk också på, att om ni behöver spara personuppgifter för att komma i kontakt med de barn ni vill ha ett ytterligare samtal med, så radera dessa uppgifter så fort de inte behövs längre. 

Inför dag 1 (13/9)

Bekanta dig med ditt tema

Läs igenom ditt temas text och frågeställningar.

Bekanta dig även med de allmänna frågeställningarna gällande samtliga teman.

Prata med målgruppen

Prata med en person från målgruppen (ett barn / en ungdom) kring ditt tema. Berätta att ni ska skapa en upplevelse på biblioteket och, för att den ska bli så bra som möjligt, behöver hjälp av målgruppen.

Förbered gärna ett par frågor inför samtalet, t.ex. baserade på ditt temas frågeställningar.

Baserat på samtalet, formulera en frågeställning eller utmaning som barn och unga kan uppleva, relaterat till din grupps tema.

Ta med dina anteckningar och frågeställning till det första workshoptillfället.

Inför Dag 2 (18/10)

Prata med målgruppen

Presentera din grupps upplevelse med en eller flera personer från målgruppen. Det kan vara en ny eller samma person som du samtalade med inför första tillfället (ifall hen passar in i den målgrupp som ni har bestämt).

Berätta om den målgrupp ni har valt, det behov och mål ni har ramat in och era idéer.

Diskutera utifrån de frågeställningar som ni har förberett gemensamt i gruppen.

Låt personen dela sina tankar och synpunkter, all återkoppling oavsett karaktär är viktig och av värde.

Ta med dina anteckningar till nästa workshoptillfälle.

Inspireras av andras arbete

Ifall tid och möjlighet ges, inspireras gärna av inspirationslänkarna till ert tema, Digiteket, Digitala lektioner och Sommarboken.

Det är ofta onödigt att uppfinna hjulet på nytt, och det finns mängder med genomtänkta upplevelser och aktiviteter att återskapa eller bygga vidare på. Vid nästa tillfälle kommer ni ges möjlighet att diskutera inspirerande exempel i er grupp.

Inför Dag 3 (8/11)

Testa er upplevelse målgruppen

Testa er upplevelse på besökaren, enligt de steg ni har planerat. Se till att nödvändiga förberedelser är gjorda.

Observera testpersonen (Vad/hur gör hen? Vad verkar enkelt/svårt?) och ta anteckningar.
Ta med dina anteckningar till nästa workshoptillfälle.

💡 Testa upplevelsen, inte besökaren
Ni testar inte besökaren, ni testar upplevelsen. Berätta gärna detta för er testperson, det minskar risken att hen känner sig "dålig eller dum" ifall något "går fel".

💡 Hur ge instruktioner?
I detta första användartest går det bra att ge muntliga instruktioner. Det gäller även om upplevelsen sen ska genomföras på egen hand.

🤔 Reflektion
I testdokumentet finns förslag på frågor att samtala kring efter testet. Det går givetvis bra att formulera egna frågor, om ni önskar och tar tid.

🙋 Testa på en kollega först
Testa gärna på en kollega, familjemedlem eller annan person först, innan du testar på målgruppen.

Inför Dag 4 (6/12)

Instruktioner kommer i god tid.